Budapest2008.reismee.nl

Citytrip to the Praha and Goodbye Diner

Citytrip to the Praha(3dec-6dec) and Goodbye Diner, Budapest 9 dec '08 (Hanne)

Na het studeren was het eindelijk tijd voor onze citytrip naar het mooie Praag. Met ons 4'tjes (Claudia, Sara, Cécile en mij) vertrokken we in het ochtenddauw met de knaloranje bus voor een 7-uur durende trip richting Praag (met als tussenstop Bratislava). Films, muziek, koffie en chocomelkskes naar believen, maar ook nog tijd voor een schoonscheidsslaapje. Aangekomen werden we opgewacht door onze boys die al helemaal in wolken waren van Praag. We liepen rond in het stadscentrum, sneukelden op de sfeervolle kersmarkt van de churros en crêpes with chocholate. Op naar de bridge van Charles the 4th en aan de waterkant genoten we van een romantische blik over de Vltava (rivier in centrum v Praag).

De boys hadden onze slaapplaats al geregeld, dus kookten we ons potje voor we een stapje in het nachtleven zetten. Luxo (Josés budy en erasmusstudent in Praag) zou ons meenemen naar 'le chapeau rouge', the bar where you can destroy your body. 1 gouden tip, Spanjaarden arriveren steeds te laat;) maar met ons groepje hadden we heel wat plezier en in de basement of de bar werd er naar hartenlust gedronken. Met wat Tsjechische meiden gingen we nog naar een plaatselijke bar voor we ons naar de big party begaven. Onze samenkomst moest gevierd worden en er werd gefeest tot in de vroege uurtjes. Na een geslaagd feestje met grappige dansmoves en anekdotes (blijkbaar was Luxo een siesta aan het nemen op een tafel in het midden van de party) keerden we voldaan naar onze hostel (die Pablo ondertussen al tot onze dormitory had gedoopt). Daar werd er nog toast gemaakt tot de buikjes rond waren J

Donderdag sliepen we lekker uit van een laat feestje dat ons helemaal uitgeput had. Om 2u hadden we een meeting met Gabor die ons al met zijn stapschoenen en kleine oogjes stond op te wachten. Na het blije weerzien op naar de free guide tour met de gids die ons toch subtiel liet weten dat een dikke fooi zeer welkom was! Haar accent zorgde voor heel wat lachsalvo's maar gelukkig verloren we haar net het einde (not on purpose), dus zagen we de hele city voor een zacht prijsje. Prachtige kerken, gezellige straatjes met een overheersende kerstsfeer. Ondertussen werd het heel wat kouder en warmden we ons op met een warme choco en werd er met de legoblokken gespeeld (zie foto's). Aangezien bijna niemand erin slaagt mijn naam uit te spreken, noemt iedereen mij hier HAM.

Later op de avond vonden we nog een leuk en goedkoop restaurantje met happy hour voor gluewine (hmm). Toen was het tijd om onze 2 Grieken (Ilektra en Stergios ondertussen een beetje in love) op te pikken aan het busstation. Totaal uitgeput kwamen we de trappen van het hostel opgeklauterd...Ik ging nog samen met de jongens iets gaan drinken in een plaatselijke karaokebar waar de barman op het einde rare kuren kreeg en spectaculair begon te vuurspuwen. De avond werd zoals de vorige afgesloten met eten...deze keer pittaJ (bijna evengoe als de pitta in de overpoort of die bij de pittaman in Evergem:p). Teruggekomen werden er nog grappige filmpjes gemaakt toen de jongens Sara, Cécile en Claudia wouden wakker maken. Tevergeefs, de slaap had hen al te pakken dus kroop ik voor een korte nacht in mijn immens krakende bed.

Vrijdag, enkel overgebleven met ons 6'en trokken we richting de kerstmarkt: vele kraampjes werden bekeken, nieuw kerstvoedsel werd uitgetest en nadien was het tijd voor een bezoekje aan de levensgrote metronoom met een schitterend uitzicht over de stad (picturetime by sundown).We wandelden in het park, speelden als kleine kinderen op een reusachtige schommel en wandelden tot we erbij neervielen. Later werd de Tesco (dé goedkoopste supermarkt waar je bijna onmiddellijk je weg kwijtgeraakt) onveilig gemaakt. De pizza's smaakten ons goed, ondanks de krimpende werking van de microgolfoven. Iedereen was te moe om te feesten dus bleven we gezellig in de dormitory met girlstalk! Doodvermoeid viel iedereen na veel gechiegel als een roosje in slaap.

Onze laatste halve dag in Praag werd met een goed ontbijt ingezet (chocolade, hmm). De laatste Praagsfeer werd opgeschoven en de kronen werden gespendeerd aan souvenirtjes voor onszelf en de thuisblijvers. Mutsen en handschoenen verleidden ons om het koude weer aan te pakken, en stiekem hopend op meer sneeuw;) Helaas zat onze vakantie er al weer op en met pijn in het hart verlieten we Praag, dat toch zeker in de top 5 van mijn favoriete steden staat.

Maandag 8 december, Our Last Diner

Omdat de eerste erasmussers binnen enkele dagen al terugkeren was er gisteren een diner in the mongolien restaurant gereserveerd voor ons allen. We trokken om 6 u naar het restaurant ( al was het tevergeefs met veel vertraging) waar we alles a volonté konden eten en drinken (ideaal:p). Het restaurant werd behoorlijk op stelten gezet, de drank vloeide rijkelijk en de dishes werden met veel smaak opgegeten. De tiramissu was de kers op de taartJ en de sangria viel in de smaak. Om 12u moesten we restaurant wel verlaten, na 6u tafelen in goed gezelschap keerde iedereen voldaan en goed beschonken terug naar huis. Een goede afsluiter van een onvergetelijke erasmuservaring (al komen er zeker nog leuke feestjes:p)

Onze tijd zit er hier bijna op, de examens zijn begonnen maar de grote stress blijft achterwege,Ik kijk er naar uit om jullie allemaal terug te zien, maar zal mijn 2de thuis toch missen:o)

Hou jullie goed, pluk elke dag en ik zie jullie binnenkort met een stralende lach...

Zoenen